понеделник, 11 юни 2012 г.

Сериозен спад в качеството на знанията между ІV и VІІ клас


Сериозен спад в качеството на знанията между ІV и VІІ клас

Учениците в математическите гимназии се справят най-добре, показа външното оценяване




Според зам.-министър Милена Дамянова спадът се дължи на сложното учебно съдържание
Според зам.-министър Милена Дамянова спадът се дължи на сложното учебно съдържание

Постиженията на седмокласниците показват 20% спад в сравнение с това, което същите деца са показали, когато са били четвъртокласници. Тази тенденция е отчело външното оценяване, съобщи вчера заместник-министърът на образованието Милена Дамянова. Според нея причините трябвало да се търсят в по-сложното учебно съдържание и в смяната на учители по различните предмети.

Резултатите от матурите на абитуриентите тази година са малко по-ниски от постигнатото през 2011 г. 
До средата на лятото щели бъдат готови новите учебни планове, като 60% от уроците щели да са за придобиване на нови знания, а 40% щели да имат за цел изработване на практически умения.

"Няма място за тревога"

Според Дамянова спадът на знанията и уменията на учениците с 20% не е причина за тревога. "Всички знаем, че в прогимназиалния етап нещо се случва, резултатите на учениците намаляват много", каза тя. По думите й причините са комплексни – по-сложното учебно съдържание, новите учители, натрупването на пропуски в знанията. Дамянова посочи, че като цяло постиженията на децата са по-добри от миналогодишните.

Според експерта от министерството Евгения Костова причината е в спецификата на преподаването и много по-сериозно застъпеното учебно съдържание в VІІ клас, което кореспондира с научни факти.
Откриване на пунктуационни грешки и разпознаване на вида сложно изречение са двете задачи, които са затруднили най-много седмокласниците на тестовете по български език.

Тази година за пръв път бяха включени въпроси, каквито се формулират в световното изследване PISA - те предполагат самостоятелни отговори, четене с разбиране и извличане на информация от текст. Преразказът на творбата на Деян Енев "Бабата, която хранеше котките" не е затруднил учениците, смята Дамянова.

Скалата за оценяване е била променена тази година и за тройка са били нужни поне 18 точки от 100 възможни. В Западна Европа обаче за тройка се изисква над 50% успеваемост, обясниха учители. През 2010 г. обаче е било още по-зле - тогава тройка се е пишела за едва 14 точки, а през 2011 г. - за 16.

Отличници и изоставащи

Учениците от Софийската математическа гимназия (СМГ) са на първо място по среден брой точки – 35.19, от всички предмети от външното оценяване. Следват я математическата гимназия в Русе "Баба Тонка", математическата гимназия във Варна "Д-р Петър Берон", столичното частно основно училище "Света София" и природоматематическата гимназия "Акад. Никола Обрешков".

С най-ниски резултати по различните предмети са основното училище в Буковлък, Плевенско, основното училище в Ръжена, област Стара Загора, 103-о основно училище "Васил Левски" в София, основното училище в Телериг и основно училище "Христо Ботев" в Бургас.

Най-добре представилите се региони по всички предмети са София-град, София-област, Варна, Бургас и Русе. Най-слабо са се представили в Плевен, Стара Загора и Добрич.

В двата модула по български език и литература за седми клас петима ученици имат пълни шестици. По математика шестиците са 161.  Миналата година по български имаше само една пълна шестица, а по математика - само 11.

Слабите оценки по български език тази година пък са 581, а по математика - 1314. Общият успех за страната е "много добър" 4.51 по български и литература и "добър" 4.30 по математика. На първия изпит са се явили 55 012 седмокласници, а на втория - 54 844.

0 коментара:

Публикуване на коментар

Общо показвания