вторник, 26 юни 2012 г.

Франчайзинг бизнесът в България с 20% ръст за пета година

Франчайзинг бизнесът в България с 20% ръст за пета година

Франчайзинг бизнесът в България с 20% ръст за пета година
48% от франчайзополучателите възвръщат инвестицията си за една година, 31% за две , а 21% за три или повече години. Графика: Franchising.bg
Пазарът на франчайзинг, известен още и като бизнес назаем, в България бележи ръст от 20% за пета поредна година, сочат данните от последното проучване в сектора.
Българските франчайзодатели започват да предлагат франчайз средно след 5 години и 8 месеца от основаването си.
48% от франчайзополучателите възвръщат инвестицията си за една година, 31% за две, а 21% за три или повече години, показва третото проучване върху състоянието на франчайзинг бизнеса в България, проведенот от консултантската компания Franchising.bg.
То е проведено между февруари и юни 2012 г. сред 144 франчайзодатели и 385 франчайзополучатели на българския пазар.
Франчайзингът предлага на всеки да започне собствен бизнес, като използва известна марка и печелившбизнес модел. Най-популярните марки в света, които използват франчайз модела, са Subway, McDonald's, Coca-Cola, KFC, IKEA.
Основни причини за бързото развитие на франчайзите в България са доказаният бизнес модел, предлагането на силна марка и разработените успешни практики и процедури.
55% от запитаните отговарят, че са закупили франчайз поради силната марка, 62% желаят да бъдат част от национална верига, 75% реално закупуват процедурите за управление на бизнес.
Към момента в България има 3368 обекта във франчайз вериги - увеличение с 16% спрямо последните данни от 2011 г.
Въпреки навлизането на световни франчайзодатели, 56% от всички предлагани франчайз възможности са от българските компании, най-популярните сред които са Happy, Еврофутбол, Second Hand Mania, „Дон Домат“, „Неделя“, Econt и други.
В голяма част от секторите, които предлагат стоки или услуги, няма разработени франчайз вериги, което е предпоставка за допълнителен ръст във франчайзинг бизнеса – оптики, химическо чистене, детски градини, транспортни услуги и други.
Франчайзодателите притежават 16% от всички работещи обекти във франчайз веригите, а останалите 84% са собственост на франчайзополучатели.
Статистиката показва, че средно на франчайзодател в България се падат по 28,4 обекта.
Данните от проведена анкета показват, че близо 67% от кандидатите да закупят франчайз желаят да стартират нов бизнес с инвестиция до 10 000 лв., 23% до 50 000 лв., 4% над 50 000 лв. и 6% над 100 000 лв.
Средната стойност на първоначалната франчайз такса в момента е в размер на 17 825 лв.
В страните с развита франчайз култура тази такса е в пъти по-голяма. В САЩ например средната първоначална франчайз такса за откриване на нов обект е над 40 000 долара.
Разходите за разработването и франчайз верига започват от 12 000 лв.
Според изследванията на Международната франчайз асоциация 82% от започналите бизнес със закупуване на франчайз продължават да са на пазара и след петата година.
Със същото могат да се похвалят едва 20% от независимите нови фирми. Прогнозата е, че през 2035 г. над 50% от всички продукти и услуги в световен мащаб ще се продават чрез франчайзинг.
Компанията Franchising.bg съдейства на предприемачите да купят, продадат или създадат франчайз и поддържа Каталога на франчайзите в България.

0 коментара:

Публикуване на коментар

Общо показвания