вторник, 12 юни 2012 г.

Сделка на годината


Сделка на годината

Приватизацията на "БДЖ Товарни превози" започва, но условията на конкурса могат да изгонят стратегическите кандидати




Товарните превози имат потенциал, стига да се инвестира в дружеството
Товарните превози имат потенциал, стига да се инвестира в дружеството


Най-голямата приватизация на годината започва - държавата ще опита да намери нов собственик на почти монополния товарен жп превозвач. Волята да се продава е положително явление. Конкретната процедура обаче страда от няколко недостатъка.

Първо, критериите към стратегическите кандидати за "БДЖ Товарни превози" са свръхзавишени, а уж за компанията се търси точно този тип опитен купувач. Това прави сделката почти предрешена и бъдещият собственик, изглежда, ще е финансов инвеститор, много вероятно с местен корен.

Вторият проблем е, че желаещите ще имат много кратки срокове, за да вземат решение дали да участват: 20 дни за купуване на документация и още толкова, за да внесат искане до ДАНС за индустриална сигурност. Така, точно в средата на лятото, мъртъв за инвеститорите сезон, ще трябва да се очаква бърза реакция от международни гиганти.

Друг "детайл", който би могъл да компрометира сделката, е амбициозната цена - 100 млн. евро, колкото търси държавата за 100% от капитала на дружеството, което има дълг от над 100 млн. лв.

Какви купувачи се търсят

Критериите към кандидатите са почти идентични с тези за "Булгартабак холдинг". За финансовите инвеститори те са направо прекопирани: да управляват активи за над 1 млрд. евро и да имат собствен капитал от 20 млн. евро. При стратегическите купувачи летвата е олимпийска: да имат по 400 млн. евро оборот за всяка от последните три години (между четири и пет пъти по-голям от този на българския превозвач), да са работили в сектора минимум 10 години. На тези критерии не отговаря нито един от жп превозвачите в региона. Агенцията не е правила маркетингово проучване колко фирми покриват изискванията, но в сектора посочват, че само дузина световни компании отговарят на условията и те не са показвали, че проявяват интерес към българския пазар. Консорциуми не се допускат, което допълнително ще ограничи кръга от потенциални кандидати.

Дотук в агенцията за приватизация любопитни към дружеството са били само два стратегически инвеститора - от Австрия и Испания. Това обаче не доказва, че ще участват. Други спрягани кандидати са с произход Русия и Турция. Най-често се чуват имената на собствениците на две български банкови групи - Корпоративна търговска банка (КТБ) и Първа инвестиционна банка (ПИБ). Официално в АПСК нито един потенциален участник не е декларирал намерение да влезе в процедурата. Преди месец министърът на транспорта Ивайло Московски спомена само за интереси от компании от Русия и Австрия, по негови данни, получени от посолствата на страните в София.

Как е организиран конкурсът

Първата стъпка за кандидатите ще е да купят документи за участие - за това ще разполагат с 20 дни, който срок започва да тече от петък (ако Държавен вестник спази обещанието си пред агенцията да обнародва решението й на 15 юни). После кандидатите ще имат пак толкова и да поискат разрешение от ДАНС и Държавната комисия по сигурността на информацията за допускане до процедурата. Причината е, че "Товарни превози" се води дружество от значение за националната сигурност.

Проверяващите ще имат цели 60 дни да решат дали инвеститорите могат да бъдат получат допуск до данните за превозвача. Този срок изтича в края на септември. Тогава отсетите кандидати ще трябва да минат и през оценката на агенцията за приватизация, която ще проверява дали отговарят на условията за стратегически или финансов инвеститор. През октомври те ще имат между 10 и 20 дни да направят т.нар. due diligence (финансово и правно проучване) на "БДЖ Товарни превози". Изборът на купувач се чака през ноември, а приключването на сделката - до края на годината. Всичко това, естествено ако се появят кандидати.

Отделно потенциалните купувачи ще трябва да внесат депозит от 20 млн. евро. Офертите ще се подават през септември и ще се класират по цена (70% тежест) и ангажимент за инвестиции (30%). Минималният праг, заложен в конкурсната документация, е за инвестиции от 50 млн. лв. за първите три години, като половината от сумата трябва да се вложи още през първата. Естествено, тъй като този параметър е част от състезанието, могат да се предлагат и по-големи суми.

Бъдещият собственик ще има задължение до три години след сделката да запази средногодишния брой на служителите на "Товарни превози" и за същия срок да поддържа разходите за труд поне на нивото, на което ги е заварил. Тези изисквания бяха допълнени по искане на синдикатите като условие да не протестират срещу приватизацията.

Защо сделката е важна

Успехът на сделката е важен, защото с получените пари трябва да се спасява свръхзадлъжнялото БДЖ. За разлика от другите сделки на агенцията очакваните 100 млн. евро няма да влязат в бюджета или фискалния резерв, а в държавния холдинг. Целта е да може със средствата да се покрият част от дълговете му. Плюс това от успеха на стартиращата сега процедура до голяма степен ще зависят и предстоящите преговори със Световната банка, на която се разчита за нов заем за модернизация на пътническите превози.

Така накратко - най-голямата приватизационна сделка на годината започва със завишени изисквания към кандидатите, в условия на криза в икономиката, в най-мъртвия сезон на годината, с близо десетилетно закъснение, но пък с едва ли не задължително условие да приключи с договор - все фактори, които не са в полза на продавача.

Дружеството в числа

През 2011 г. БДЖ "Товарни превози" - 186.4 млн. лв. оборот. През 2010 г. приходите на товарното поделение са 153.7 млн. лв. Компанията е на загуба от 17 млн. лв. през 2011 г. През предходната те са 12.8 млн. лв. Към края на 2011 г. в компанията работят 4435 души. Според плана по преструктуриране през 2012 г. те се очаква да станат 3600.
Дълговете на дружеството са 104 млн. лв. Основната част от вагоните му са заложени като обезпечение по заеми.

"БДЖ Товарни превози" не е единственият участник на жп пазара в България, но на практика все още държи основния дял от него - факт, на който явно се разчита, за да се оправдае сравнително високата искана цена.

0 коментара:

Публикуване на коментар

Общо показвания