България и Румъния обединиха сили да подобрят корабоплаването по Дунав
Понастоящем плаваемостта на р. Дунав в българско-румънския участък е едва 10%. Снимка: БГНЕС
България и Румъния ще подпишат меморандум за разбирателство, насочен към разработване на проекти зарека Дунав, договориха се делегации на правителствата и специалисти от двете страни на среща в Русе.
„Целта е да се купи техника, най-вече ледоразбивач и драгажен флот, с които да се поддържа българско-румънския участък на река Дунав плавателен през цялата година“, обобщи заместник-министърът на транспорта Камен Кичев, цитиран от БНР.
„България и Румъния категорично заявяват пред ЕК, че са готови заедно да изготвим програма за подобряване плавателността по Дунав. Крайната цел е да няма периоди, в които реката е неплавателна, нито зимата, нито края на август, когато обикновено са критичните периоди. ЕК е готова да помогне, ще поддържаме инфраструктурата, ще укрепваме инфраструктурата, ще създаваме нова инфраструктура, необходима за развитието на река Дунав“, обясни още Кичев.
Река Дунав ще стане плавателна целогодишно с европейски средства, след като България и Румъниякандидатстват съвместно с проект по новия финансов инструмент за Свързана Европа.
„Първите стъпки в краткосрочен план са да се закупи един ледоразбивач, какъвто нито България, нитоРумъния притежават, както и две съоръжения за драгиране. Така ще се реши проблемът със замръзването на реката през зимата и с ниските нива през лятото“, каза още зам.-министърът на транспорта, цитиран от БГНЕС.
„В момента в българо-румънския участък на Дунава се ползват едва 10% от капацитета на реката, докато сухоземните пътища са претоварени. С новите съоръжения се очаква да се подобри плавателността поне с 50%“, заяви Камен Кичев.
По отношение на сроковете стана ясно, че проектът визира следващия програмен период 2014–2020 г. До края на тази година или в началото на 2013 г. Европейският парламент трябва да одобри новия финансов инструмент за Свързана Европа, по който ще се финансират транспорт, енергетика и телекомуникации, обясни Чезаре Бернабе от Генералната дирекция „Мобилност и транспорт“ в Европейската комисия.
За проекти в транспорта се предвиждат 31,7 млрд. евро, като 10 млрд. евро са от Кохезионния фонд за страните по сближаването на ЕС, сред които са България и Румъния. Проектите трябва да са готови до края на 2013 г., за да може от новия програмен период да стартират процедурите по кандидатстване и реализация.
Проектът „Развитие на Европейски транспортен коридор 7 – р. Дунав“ за подобряване на навигацията, модернизацията на пристанищната и довеждащата инфраструктура и изграждането на интермодални терминали и информационна система в общия българо-румънски участък на реката“ е подчинен на идеите наДунавската стратегия на ЕС.
На днешната среща бе решено да се създаде Междуведомствен комитет за идентифициране, подготовка и изпълнение на проекти по Дунавската стратегия, като текстът на меморандума за сътрудничество ще бъде изготвен до края на юни, а през септември най-късно ще бъде подписан. Целта ще бъде създаване на общ план за действие между държавите, участващи в Дунавската стратегия, и най-вече между България иРумъния, за изпълнение на ангажиментите по нея. Финансов източник би могъл да бъде новият предложен от Европейската комисия инструмент за Свързана Европа.
В срещата в Русе участваха още зам.-министърът на регионалното развитие и национално лице за контакти на България по Стратегията на ЕС за Дунавския регион Николина Николова, националното лице за контакти наРумъния по Дунавската стратегия Лучиан Фату и Държавният секретар по транспорта Валентин Преда, Карла Пейс – координатор на Европейската комисия за проектите по вътрешноводен транспорт.
0 коментара:
Публикуване на коментар