Командирът на ВВС летял в сряда с фаталния изтребител
В нива с брюкселско зеле катапултираха двама пилоти, а подпалилият се изтребител МиГ-29 се заби от 200 метра височина край река Пясъчник до пловдивското село Голям чардак.
Машината се подпали в 10,35 ч непосредствено след излитането от авиобаза Граф Игнатиево по време на българо-американското учение "Тракийска звезда 2012".
Единият от пилотите кап. Петър Методиев е със счупен прешлен в кръста, а майор Илия Дойчинов е с 3 спукани прешлена в гръдната област, обясни началникът на пловдивската военна болница подп. д-р Ангел Пеев. Това били типичните травми при катапултиране. В такъв момент се получава претоварване от 20 G за по-малко от половин секунда. То е огромно, но благодарение на това човек не изпада в безсъзнание, отбеляза лекарят, който е специализирал авиомедицина. Не се налагали операции. Рискове може да има, ако се получат размествания на прешлените, но засега няма такива данни, каза Пеев.
Майор Дойчинов е командир на ескадрила МиГ-21, инструктор първи клас с 800 часа летателен стаж, каза командирът на ВВС ген.-майор Константин Попов. Само ден преди инцидента самият ген. Попов е изпълнил тренировъчен полет на фаталния изтребител с борден номер 11.
Кап. Методиев е летял във втората кабина, изпълнявал е щурмансказадача, опитът му е 300-350 часа, обясни Попов. Двамата са изпълнявали тактическа задача - прехват с двуместния МиГ-29 срещу американски F-16.
"Бях в командно-диспечерския пункт, когато видях 10-15-метрови пламъци от задницата на самолета", каза ген. Попов.
"Летеше ниско, право срещу мен. Двигателят работеше, отзад гореше с голям пламък. Видях от изтребителя 2 седалки да излитат на 30-40 метра в небето. Машината се изви от запад на юг и полегато се вряза в нивата", разказа 78-годишният Стоян Станчев от близкото село Церетелево. "Както гори ракета при излитане - такъв пламък имаше отзад на самолета. Страхотия, фучене! За пръв път виждам такова нещо. Летеше ниско.
Мина над стълб с високо напрежение и се вцепених, че ще скъса жиците. Обаче явно пилотите са го отклонили и мина край кабелите, забивайки се в земята", обясни очевидецът Димитър Гогов от село Царимир, който пасял стадо кози.
Мина над стълб с високо напрежение и се вцепених, че ще скъса жиците. Обаче явно пилотите са го отклонили и мина край кабелите, забивайки се в земята", обясни очевидецът Димитър Гогов от село Царимир, който пасял стадо кози.
"Щеше да се разбие в стадиона, а до него е ромската махала. Имам двама синове и внук, щях да откача. Обаче самолетът кривна встрани към къра.Уж мирно време, а беше като на война - щеше да стане голяма касапница. Браво на летците", каза Янко Марков.
Минути след инцидента от намиращата се на 3 км авиобаза Граф Игнатиево пристигнали спасителни екипи. Вертолет "Кугар" долетял от пловдивското летище Крумово и откарал пилотите в базата. За кратко огънят бил потушен от 4 пожарни.
Минути след инцидента от намиращата се на 3 км авиобаза Граф Игнатиево пристигнали спасителни екипи. Вертолет "Кугар" долетял от пловдивското летище Крумово и откарал пилотите в базата. За кратко огънят бил потушен от 4 пожарни.
"Взети са всички мерки за съхраняване на документацията и за всяка една данна, която ще помогне при разследването, за да оценим реално каква е причината", каза ген. Попов.
Военният министър Аню Ангелов доведе комисия, която направи оглед на мястото на инцидента. "Спирам всички полети в българските ВВС до изясняване на причините", заяви Ангелов. В началото на 2013 г. той щял да представи пред МС план за купуване на нови изтребители, засега най-добри оферти били дадени за F-16 и "Грипен". Отменен е и днешният ВИП-ден в Граф Игнатиево, на който трябваше да присъства президентът Росен Плевнелиев. Американците обаче продължават учебните си полети.
Междувременно почти по същото време вчера изтребител на испанските ВВС се разби край Мадрид. И двамата пилоти са загинали.
0 коментара:
Публикуване на коментар