сряда, 4 юли 2012 г.

Трима се интересуват от БДЖ


Трима се интересуват от БДЖ

Ден преди крайния срок две жп компании и един енигматичен адвокат са закупили документи за приватизационния конкурс




Изпълнителният директор на Агенцията за приватизация Емил Караниколов засега не очаква срокът за закупуване на документи да бъде удължен
Изпълнителният директор на Агенцията за приватизация Емил Караниколов засега не очаква срокът за закупуване на документи да бъде удължен

Ден преди изтичането на крайния срок за закупуването на документациията за приватизацията на БДЖ интерес има от трима потенциални участници, съобщиха от Агенцията за приватизация пред "Капитал".

Един от кандидатите е Grup Feroviar Roman. Румънската компания е собственик на един от най-големите частни жп превозвачи в страната. Документи са закупени и от чешката Advanced World Transport. Основното направление на групата е жп транспорт, като компанията определя себе си като един от най-големите частни жп превозвачи в Европа с 160 локомотива и 6000 вагона.

Най-енигматично е закупуването на документация от адвоката Петко Илчев. Пред "Капитал" той категорично отказа да даде информация кой е клиентът му без да има неговото съгласие за това, както и дали става въпрос за българска или чуждестранна компания или за стратегически или финансов инвеститор. "Може да е български, може и да е чуждестранен. Ще ви подведа ако ви отговоря", заяви адвокатът на свободна практика.

Обичайните заподозрени

Сред финансовите инвеститори, чиито имена се спрягат като евентуални кандидати за "БДЖ Товарни превози", се откроява това на руската "Внешторгбанк" - собственик на "Булгартабак холдинг" чрез инвестиционното си крило VTB Capital. За нейното участие говорят не само източници - интересът беше заявен публично още в началото на март, когато банката откри офис в София. Пак тогава изпълнителният директор на международния отдел на VTB Capital Атанас Бостанджиев потвърди и партньорството с българската Корпоративна търговска банка (КТБ) по евентуалната покупка на БТК. Близките отношения между двете финансови институции и по проекта за "Булгартабак" няма как да не наведат на очаквания за тандем и при товарното звено на БДЖ.

Друг финансов инвеститор, споменаван от източници на "Капитал", е Първа инвестиционна банка (ПИБ). Тя чрез търговеца на скрап "Надин" е била един от основните купувачи на вагони при търговете за разпродажба на излишен подвижен състав, организирани от компанията майка БДЖ през последните месеци. Интересът й към индустрията не е от вчера - освен че финансира покупката на "Надин", пак чрез нея ПИБ взе и основната производствена площадка на фалиралия "Кремиковци".

Неизвестният адвокат може да е представител на някой от тези потенциални кандидати. Важна подробност е, че само закупилите документи компании могат да подават оферти в приватизационния конкурс.

Високи изисквания 

Изискванията към стратегическите инвеститори за "БДЖ Товарни превози" са да имат по 400 млн. евро оборот за всяка от последните три години и да са работили в сектора на жп транспорта поне 10 години. Или петорно на оборота на продаваната компания. За финансовите кандидати условията са едно към едно на тези, поставени за "Булгартабак": управлявани активи над 1 млрд. евро и собствен капитал поне 20 млн. евро. Или прагът за втория тип кандидати е значително по-нисък.

Минималната търсена цена за сделката е около 100 млн. евро за 100% от капитала, като тя беше на няколко пъти гласно изречена от различни представители на държавата. Изборът на купувач се очаква през ноември, като офертите ще се класират най-вече според предложената цена (със 70% тежест) и според обещанията за инвестиции (с 30% тежест при минимум 50 млн. лв. вложения за три години, половината от които за първата). Самата сделка се очаква до края на годината.

0 коментара:

Публикуване на коментар

Общо показвания